DNI del propietari de l'habitatge
El Document Nacional d’Identitat (DNI) ha d’estar en vigor. Si hi ha diversos propietaris, tots han d’aportar-lo per verificar-ne la identitat.
Certificat del pagament de l'últim rebut de l'IBI
L’objectiu és demostrar que s’està al corrent en l’abonament d’aquest impost directe i obligatori.
Encara que l’Impost sobre Béns Immobles (IBI) es calcula de manera anual, hi ha municipis que en fraccionen el pagament: depenent del mes de l’any en què se signa la compravenda, correspondrà als nous propietaris actualitzar la informació i formalitzar els pagaments següents.
En cas que l’impost es cobri en un únic pagament, el venedor i el comprador hauran de pactar si s’abona i com la part corresponent als mesos pendents.
Certificat de la comunitat de propietaris
Si el teu immoble pertany a una comunitat de propietaris, cal aportar un certificat que garanteixi que estàs al dia amb els pagaments de les quotes i derrames. Generalment, en el document han de constar les quotes i les derrames immediates, perquè el comprador n’estigui assabentat.
En cas que el propietari no estigui al corrent dels pagaments de la seva comunitat de veïns, el document ha d’indicar la quantitat deguda.
El document ha d’estar signat per l’administrador de finques corresponent.
Certificat de deute pendent
Si l’immoble està hipotecat, has de sol·licitar l’emissió d’aquest document a la teva entitat bancària. La seva funció és certificar quina és la quantitat pendent d’amortitzar del crèdit.
A més a més, pot incloure interessos deutors o interessos de demora per quotes impagades, si n’hi ha. El certificat de deute pendent també pot recollir altres informacions sobre les característiques del préstec hipotecari, com ara comissions o penalitzacions.
El titular del crèdit és l’encarregat de sol·licitar-lo al banc, amb la data més pròxima a la signatura de la compravenda, perquè reflecteixi la informació més recent.
Certificat d'eficiència energètica
Des del 2013, tots els habitatges han de tenir un certificat d’eficiència energètica. Consisteix en un document oficial que recull la informació sobre el consum energètic d’un immoble. L’elaboració va a càrrec d’un tècnic certificador acreditat. El certificat atribueix una etiqueta energètica a l’immoble, que també s’ha de presentar amb l’informe.
Inspecció Tècnica d'Edificis (ITE)
L’ITE és un document que certifica que el propietari d’un immoble compleix ambel seu deure conservació i rehabilitació. Així mateix, confirma el nivell de seguretat de l’immoble.
Ha d’estar subscrit per personal autoritzat (arquitectes, enginyers, aparelladors). És obligatori per a tots aquells immobles que superin els 50 anys d’antiguitat i s’ha de repetir cada 10 anys.
No totes les comunitats autònomes sol·liciten aquest document; n’hi ha algunes que tenen controls propis i són aquests informes els que es demanen per a la compravenda d’immobles.
Cèdula d'habitabilitat
La cèdula d’habitabilitat és el document que acredita que l’immoble és apte per ser un habitatge habitable i que compleix els requisits de seguretat per a subministraments i serveis.
Algunes comunitats autònomes exigeixen aquest document, que s’ocupa de certificar que un immoble disposa de les condicions tècniques, higièniques o sanitàries per poder vendre’s, entre altres opcions. Acostuma a incloure les dimensions de l’immoble, característiques o equipaments, entre altres informacions.
En algunes comunitats, aquest document ha de ser elaborat per un arquitecte i ha de tenir el segell del Col·legi d’Arquitectes corresponent. En altres, és vàlida una declaració responsable.
En la compra d’habitatges de segona mà, el notari la sol·licita per a l’atorgament de l’escriptura de compravenda.
Altres documents
Hi ha alguns documents que no són legalment necessaris, però que s’acostumen a demanar en una compravenda i que s’aporten per cortesia.
Es tracta del pla de l’habitatge, documentació com ara garanties o instruccions d’elements de l’habitatge, actes i estatuts de la comunitat de veïns i factures recents de subministraments (llum, aigua, calefacció, Internet, telèfon) per gestionar el canvi de titularitat.