Otros perfiles
La constitució d'hipoteques és un dels tràmits jurídics més comuns en el mercat immobiliari, ja que permet l'accés a un habitatge de propietat. Milions de persones segueixen finançant la compra de casa seva i necessiten aquest tràmit jurídic per poder convertir-se en propietaris. Ara bé, aquest tipus de contracte comporta una sèrie de comissions i despeses associades. Vols conèixer quines són i en què consisteixen?
Quines són les principals despeses?
Les despeses derivades d'una hipoteca s'han reduït en els últims anys. La nova Llei de crèdit immobiliari estableix el pagament a càrrec del consumidor per la taxació i la còpia de l'escriptura de constitució de la hipoteca. Les entitats bancàries, per tant, són les responsables d'abonar les despeses derivades del Registre, la notaria, la gestoria i l'impost sobre actes jurídics documentats vinculats a la hipoteca; en queden al marge els casos de compravenda, herència o qualsevol acte pel qual s'adquireixi la propietat d'un immoble:
- La taxació: amb l'ajuda de professionals del mercat immobiliari, l'entitat bancària calcula el valor aproximat d'un immoble, la quantitat a què ascendirà la hipoteca. Les entitats prendran com a referència la xifra més petita entre el valor de taxació i el de compravenda. Segons la normativa, aquest tràmit ha de fer-se a través d'una societat homologada i supervisada pel Banc d'Espanya.
- Notaria: la nova normativa dona més valor a aquesta figura. A més de donar fe que la documentació que cal signar s'ajusta a la legalitat vigent, el notari s'encarrega d'assessorar el client i d'encertir-se que l'escriptura de préstec hipotecari no incorpora clàusules abusives. El seu cost l'assumeix l'entitat bancària, així com el cost derivat de la còpia matriu de l'escriptura. No obstant això, l'altra còpia de la documentació, l'ha de pagar el client.
- Registre: després de formalitzar la hipoteca, l'habitatge s'inscriu en el Registre de la Propietat. Aquest tràmit el paga l'entitat bancària mitjançant la liquidació d'una taxa que varia en funció de l'import de la hipoteca. La inscripció en el Registre proporciona seguretat jurídica davant del mercat, impedint l'accés a altres hipoteques en cas de presentar un habitatge no registrat com a aval.
- Gestoria: les gestions de gestoria permeten fer la inscripció de l'escriptura en el Registre de la Propietat, així com la liquidació i el pagament de l'impost sobre actes jurídics documentats (AJD).
- Impost sobre actes jurídics documentats (AJD): es tracta d'un impost de competència autonòmica que s'aplica a les escriptures d'hipoteques formalitzades davant notari.
Descobreix les nostres hipoteques
Tria la hipoteca que millor s'adapti a tu i t'acompanyem en el procés de compra.
Altres despeses associades a la hipoteca
Comissions i compensacions relatives a la constitució i la cancel·lació de la hipoteca: també hi ha altres comissions, com l'amortització anticipada (que s'aplica en cas de tornar la hipoteca abans de la data establerta) o la comissió per subrogació. Ambdues es troben regulades per la Llei de crèdit immobiliari.
IVA o ITP: dependrà de si l'habitatge és nou o de segona mà:
- Si l'habitatge és nou, caldrà abonar l'IVA (impost sobre el valor afegit), que se situa en un tipus general del 10 %. Tanmateix, en cas de ser un HPO (habitatge de protecció oficial), aquest percentatge es redueix al 4 %.
- Si l'habitatge no és nou; és a dir, si han transcorregut almenys dos anys des de la seva primera propietat, tributa per l'IVA. En aquest cas, s'ha d'abonar l'ITP (impost sobre transmissions patrimonials), un tribut de gestió autonòmica el percentatge del qual varia segons la zona d'Espanya on es trobi l'habitatge. El seu valor és similar al de l'IVA i el gestionen les CA.
- Altres despeses associades a la compravenda (gestoria, notaria…)
Ara que ja saps més coses sobre les despeses associades a una hipoteca, entra a CaixaBank i mantén-te al dia de les novetats del mercat immobiliari i de les nostres CasaFàcil.