Otros perfiles
És en els moments de canvi i transformació quan els ciberdelinqüents saben que els usuaris són més vulnerables als atacs. Amb l'inici de la pandèmia mundial, per exemple, es van aprofitar de la por causada per la urgència sanitària i van utilitzar el coronavirus com a esquer per cometre ciberatacs.
Avui dia, amb la fusió de CaixaBank i Bankia, són els milions de clients qui han d'estar més alerta que mai davant possibles estafes adreçades a ells, ja que els atacs que suplanten la identitat de CaixaBank i Bankia segueixen creixent.
Els missatges que utilitzen els ciberdelinqüents van evolucionant, perquè els adapten a l'actualitat del procés de fusió i al dia a dia dels clients, i ara mateix l'esquer principal dels seus missatges il·legítims és la transició de l'antiga banca electrònica de Bankia a l'app CaixaBank NOW.
Com pots identificar aquests atacs?
Aquestes estafes poden utilitzar múltiples vies d'atac, fins i tot combinar-ne més d'una alhora per intentar guanyar-se la confiança de la víctima. Ja sigui mitjançant correus electrònics, SMS falsos o trucades fraudulentes, generalment els ciberdelinqüents intenten transmetre sempre una sensació d'urgència a la víctima utilitzant arguments de màxima actualitat. Aquests delinqüents conviden a clicar en un enllaç il·legítim a fi que la víctima introdueixi dades confidencials en un web fals o es baixi un virus. Una vegada l'usuari tecleja les seves dades, passen a estar a les mans del ciberdelinqüent, que pot utilitzar-les per suplantar-ne la identitat i, per exemple, intentar accedir a la seva banca online.
A més, l'aspecte d'aquests atacs pot ser molt divers: amb alguna errada al text o escrits sense ni una sola errada ortogràfica; amb els logotips de CaixaBank i Bankia inventats o amb els oficials, copiats de llocs legítims. Cal desterrar la falsa creença que tots els missatges il·legítims estan mal escrits o presenten un aspecte descurat. Els ciberdelinqüents es van sofisticant i creen missatges cada cop més difícils de distingir.
Com pots esquivar-los?
Els internautes han d'aprendre a analitzar amb atenció totes les comunicacions que reben abans d'obrir qualsevol enllaç o document adjunt i de revelar informació a tercers per qualsevol via seguint aquests punts clau:
I si detectes operacions sospitoses en el teu compte o has facilitat les teves dades en el que creus que és una campanya de frau, contacta immediatament amb el teu gestor d'oficina o truca al servei d'atenció al client 24 h 93 887 25 25/900 40 40 90 o si ets a l'estranger el +34 938 87 25 25.
No ho oblidis: Accedeix a CaixaBank Now exclusivament des de l'app oficial o via www.caixabank.es. CaixaBank mai no et demanarà dades personals o bancàries o el teu telèfon per correu electrònic o SMS.