Abans de continuar, t'expliquem per a què utilitzem les cookies. Aquest lloc web de CaixaBank recull dades sobre la teva navegació a través de cookies pròpies i de tercers, que analitzem per:

  • Millorar el nostre lloc web, els nostres productes i els nostres serveis.
  • Personalitzar-te el contingut (per exemple, amb recomanacions de vídeos per a tu).
  • Personalitzar-te la publicitat que visualitzes sobre els nostres productes o serveis.

La personalització de continguts i de publicitat està basada en un perfil teu creat a partir de les teves dades de navegació (per exemple, quins apartats de la nostra pàgina visites). Pots obtenir més informació sobre l'ús de cookies a la nostra Política de galetes.

Configura les galetes
Rebutjar
Acceptar
  • Particulars
  • Empreses
  • CA
    Idioma català. Prem per canviar

    Idioma català. Prem per canviar

    Tancar
    • Castellà
    • Català
    • Euskara
    • Galego
    • Valencià
    • Deutsch
    • English
    • Français
Fes-te client

CaixaBank (Anar a inici)

Accés Fes-te client

CaixaBank (Anar a inici)

    • Comptes
      • Compte online sense comissions
      • Compte jove
      • Compte per a menors
      • Compte corrent
      • Compte de pagament bàsic
    • Targetes
      • Targetes per a compres
      • Targetes per viatjar
      • Altres targetes
    • Canviar de banc
      • Domiciliar nòmina
      • Domiciliar pensió
    • Banca Digital
    • Gestor inTouch
    • Encara no ets client? Descobreix el Compte online

      Fes-te'n client

    • Préstecs personals
      • Préstec personal
      • Préctec per cotxe i moto
      • Préstec per a reformes
      • Préstec per a electrònica
      • Préstec per a estudis
    • Hipoteques
      • Hipoteca CasaFàcil
      • Hipoteca Eficient
      • Simulador d'hipoteques
      • Quina hipoteca et pots permetre?
    • Encara no ets client? Descobreix el Compte online

      Fes-te'n client

    • Estalvi
      • La Meva Guardiola
      • Depòsit bonificat
      • CaixaFutur
    • Jubilació
      • MyBox Jubilació
      • Plans de pensions
      • Simulador de plans
      • Assegurances d’estalvi
    • Inversió
      • Fons d'inversió
      • Carteres d'inversió
      • Borses i Mercats
      • Inversió OCEAN
    • Encara no ets client? Descobreix el Compte online

      Fes-te'n client

    • Assegurances
      • MyBox
      • Assegurances salut i dental
      • Assegurances llar
      • Assegurances vida
      • Assegurances cotxe i moto
      • Altres assegurances
    • Alarmes i protecció
      • Alarma de llar
      • Protecció sènior
    • Encara no ets client? Descobreix el Compte online

      Fes-te'n client

    • Mobilitat i rènting
      • Cotxes d'ocasió finançats
      • Motos d'ocasió finançades
      • Rènting de vehicles nous
      • Valora el teu cotxe
    • Botiga Facilitea
      • Telefonia
      • Electrònica
      • Protecció
      • Mobilitat
      • Llar
      • Esports i oci
    • Donatius
      • Pagaments online
      • Descomptes Moments
      • CaixaBankTalks
      • CaixaBank Xperience
      • Seguretat
      • Sostenibilitat
    • Encara no ets client? Descobreix el Compte online

      Fes-te'n client

Fes-te client Accés
 
  • ...Buscant!

    Aviat et mostrarem els resultats

  • Segueix amb la teva cerca

    Més resultats

  • Seguretat
  • Manipulació número de telèfon

Manipulació de números de telèfon en trucades d'entrada. És possible?

La resposta és que sí, i cada vegada els ciberdelinqüents ho utilitzen amb més freqüència. 

Cal tenir en compte que l'objectiu dels delinqüents digitals és aconseguir enganyar les víctimes i, d'aquesta manera, poder sostreure'ls diners, dades personals i dades bancàries sense que aquestes persones s'adonin que estan sent víctimes d'un frau (això s'anomena enginyeria social).

Suplantació de números de telèfon (Caller ID spoofing)

Un dels mitjans que utilitzen els ciberdelinqüents per estafar les seves víctimes és el telèfon. Mitjançant trucades telefòniques, el ciberdelinqüent es fa passar per un empleat del banc, un tècnic d'una companyia informàtica, un operador de telefonia, una empresa d'inversions o qualsevol altre tipus d'empresa, amb l'objectiu d'aconseguir, mitjançant diferents pretextos, que la víctima faci un pagament o bé, faciliti les seves dades bancàries i personals. 

Però tot i haver-hi persones a les quals els pot estranyar rebre una trucada telefònica d'aquest tipus, què passa si el número de telèfon que apareix a la pantalla del telèfon és un número legítim? Aquesta és la tècnica que els ciberdelinqüents utilitzen amb més freqüència en els casos de frau telefònic i és el que es denomina suplantació dels números de telèfon en trucades d'entrada (en anglès, Caller ID spoofing). 

Amb aquesta tècnica, el ciberdelinqüent aconsegueix emmascarar el seu número de telèfon darrere del número de telèfon legítim de l'empresa o institució per la qual s'està fent passar. D'aquesta manera, aconsegueix: més anonimat i una enorme capacitat d'engany.





SIM SWAPPING

 El SIM swapping és un tipus de frau que consisteix a obtenir un duplicat de la targeta SIM de la víctima per poder aconseguir el control de les comunicacions del seu telèfon mòbil. Per fer-ho, el ciberdelinqüent prèviament aconsegueix informació personal i confidencial de la víctima, habitualment a través de tècniques d'enginyeria social com ara el phishing, l'smishing o el vishing, per poder suplantar-ne la identitat i posar-se en contacte telefònicament amb la seva companyia telefònica perquè li proporcioni un duplicat de la targeta SIM. A vegades, pot ser que fins i tot s'arribi a aconseguir aquesta targeta SIM mitjançant la tramitació d'una portabilitat de la línia a una altra companyia telefònica.

Quan el ciberdelinqüent té la nova targeta SIM i l'activa, ja té el control total de les comunicacions d'aquesta línia telefònica: podrà rebre trucades, emetre-les i llegir o enviar missatges de text. D'altra banda, la víctima perdrà l'accés telefònic i, per tant, la cobertura, en desactivar-se la seva targeta SIM de manera automàtica.

En aquest moment, el ciberdelinqüent aprofitarà per aconseguir el control de la banca online de la víctima utilitzant els SMS de comprovació que les entitats financeres acostumen a enviar al mòbil dels seus clients.

Què cal fer per evitar ser víctima d'un frau telefònic?

  • Aplicar sentit comú i evitar presses
    Davant qualsevol trucada telefònica en què sol·licitin dades personals i/o bancàries o fer una operació (una transferència, per exemple), mai no facilitar cap dada ni fer cap pagament.
  • Tenir en compte les tècniques d'engany avançades
    Cal tenir en compte que els ciberdelinqüents poden utilitzar tècniques avançades per ocultar el seu número de telèfon darrere d'un legítim.
  • Contactar la companyia telefònica en cas de pèrdua de cobertura permanent
    És recomanable contactar la companyia per verificar l'estat de la línia i de la targeta SIM.

I si detectes operacions sospitoses en el teu compte o has facilitat les teves dades en el que creus que és una campanya de frau, contacta immediatament amb el teu gestor d'oficina o truca al servei d'atenció al client 24 h 93 887 25 25 / 900 40 40 90 o, si ets a l'estranger, al +34 938 87 25 25.

Si tens algun dubte, pots contactar amb la teva oficina CaixaBank

    • Contacta'ns T'ajudem a resoldre els teus dubtes
    • Servei d'Atenció al Client Accedeix per a presentar una reclamació oficial
    • Banca digital El teu banc des del teu ordinador o el teu mòbil
    • Demana cita A través de l'app o la web de CaixaBank
  • Productes

    • Comptes
    • Targetes
    • Préstecs personals
    • Hipoteca
    • Mobilitat i rènting
    • Botiga Facilitea
    • Estalvi
    • Jubilació
    • Inversió
    • Assegurances
    • Alarmes
  • Et pot interessar

    • Canviar de banc
    • Baixa l'app
    • Donatius i crowdfunding
    • Pagaments online
    • Seguretat
    • Cultura financera
    • Tramitar herència
    • Deutor hipotecari vulnerable – CBP
    • Acció Social
    • Productes sostenibles
  • Informació corporativa

    • Web corporatiu (obre en una finestra nova)
    • CaixaBank Research (obre en una finestra nova)
    • Premis i reconeixements (obre en una finestra nova)
    • Actualitat
    • Sostenibilitat (Obre en una finestra nova)
    • Treballa amb nosaltres (obre en una finestra nova)
    • Accessibilitat
    • CAS
    • CA
    • ENG
    • FRA
    • DEU
    • VAL
    • EUS
    • GAL

© CaixaBank, S.A. 2025

  • Política de galetes
  • Privacitat (Obre en una finestra nova)
  • Avís legal
  • Tarifes i informació d'interès
  • MiFID
  • Informació legal sobre CaixaBank, S.A.
  • Sello de Excelencia EFQM (Abre en ventana nueva)
  • Western Europe
  • Banco más innovador (Abre en ventana nueva)
  • Certificación ISO
  • AQmetrix