Otros perfiles
Què és un pla de negoci?
Un pla de negoci és un document que recull un conjunt d'objectius d'una iniciativa empresarial de la qual se n'està estudiant la viabilitat. A més de ser útil per analitzar el projecte, ens pot servir també per captar talent que vulgui incorporar-se al projecte, negociar amb els proveïdors o convèncer un potencial inversor perquè contribueixi a finançar la posada en marxa de la idea empresarial.
Com és un bon pla de negoci?
El pla de negoci ha de ser global, tenint en compte tots els aspectes de la futura empresa: des del llançament fins al repartiment de beneficis quan n'hi hagi.
També ha de ser convincent. Tots els inversors necessiten percebre que es tracta d'una idea viable i d'una oportunitat clara per rendibilitzar els seus diners. El pla de negoci ha de ser també sincer i no ocultar ni els riscos ni els punts febles, que sempre n'hi ha. Exposar només els avantatges, sense deixar de manifest alhora les dificultats per posar-lo en marxa, sempre és contraproduent.
Els possibles inversors valoren sobretot la capacitació, la complementarietat i el compromís inequívoc de qui el presenten.
I la presentació?
Un pla de negoci fet amb cura des del punt de vista formal transmet la idea que al darrere hi ha persones en què potser paga la pena de confiar. Un disseny atractiu, una bona estructuració del document i un contingut precís són punts clau.
És important incorporar-hi només la informació precisa. Si l'inversor s'interessa finalment pel projecte, et reclamarà posteriorment tota aquesta informació que no has inclòs.
En resum: creativitat per despertar l'interès i precisió en la informació per convèncer.
I quines són les parts d'un pla de negoci?
En primer lloc, un resum executiu que permeti entendre amb poques paraules en què consisteix el negoci. Com a mínim, hauries de respondre a aquesta llista de preguntes:
- Quina és l'oportunitat? Aquí desenvoluparàs quina és la necessitat que es cobreix amb la teva idea de negoci.
- Quina és la proposta de valor? Aquí hauràs d'explicar amb quin producte o servei es proposa cobrir aquesta necessitat.
- Quin és el mercat? Aquí descrius a quin públic objectiu apuntes i quina seria la competència.
- Com captaràs i mantindràs els clients? Aquí descrius a través de quins canals captaràs els clients i què faràs per mantenir-los.
- Quins números esperes obtenir (captació de clients, vendes, costos, necessitats de caixa...)? Cal fer una estimació de les principals fites econòmiques i financeres que s'espera que l'empresa assoleixi en un període de temps.
- Quina experiència i capacitació té l'equip promotor, el teu equip? És important mostrar que l'equip és l'adequat per dur a terme el projecte, tant en l'àmbit d'experiència i coneixements com de complementarietat.
És un resum, per la qual cosa ha d'ocupar un foli aproximadament o, a tot estirar, dos.
La resta del document ha de contenir un desenvolupament detallat d'aquest resum, amb els continguts indispensables següents:
Posada en marxa:
- Forma jurídica.
- Nomenament d'administradors.
- Tràmits i permisos.
Pla de producció:
- Ubicació de l'empresa.
- Instal·lacions.
- Procés de fabricació o de prestació del servei.
- Recursos necessaris.
- Política de compres.
- Gestió d'estocs.
- Controls de qualitat.
Pla de recursos humans:
- Necessitats de personal.
- Procés de selecció.
- Organigrama.
- Funcions.
- Condicions laborals.
Pla de màrqueting:
- Anàlisi DAFO.
- Anàlisi de la competència.
- Com es diferenciarà de la competència.
- Objectius del negoci.
- Estratègia de producte.
- Fixació de preus.
- Accions de venda i distribució.
- Promoció i comunicació
Pla financer:
- Inversió inicial.
- Finançament propi i aliè.
- Previsió d'ingressos i de despeses, inclosos els fiscals.
- Previsió de tresoreria.
- Compte de resultats.
- Balanç de situació.
Relació amb accionistes i inversors:
- Participació en la presa de decisions.
- Repartiment de dividends.
- Devolució de préstecs.
Per què és útil un pla de negoci?
Els primers que es beneficien de fer un bon pla de negoci són els membres de l'equip promotor, ja que els permet:
- Escriure i analitzar totes les idees que han tingut.
- Veure les interrelacions existents entre els diferents elements que formen el projecte,
- Ordenar i prioritzar activitats,
- Identificar i valorar les incidències de possibles riscos
- Transmetre a tercers la idea de negoci.
El pla de negoci serà útil també per aconseguir recursos d'altri:
- Pot servir per captar talent i convèncer bons professionals que han d'apostar per aquest projecte i no pas per un altre.
- Pot ajudar a convèncer els proveïdors perquè ens donin crèdit.
- Pot servir per obtenir finançament bancari, ja que conté les previsions de compte de resultats i balanços.
- Sobretot, pot ser útil per presentar el projecte a inversors que inverteixin en el capital de la companyia.
El pla de negoci també serà útil un cop iniciada l'activitat, ja que ens permetrà analitzar les desviacions que estem tenint respecte del que ha planificat, i haurem de decidir quins plans de contingència duem a terme per intentar complir els objectius establerts prèviament.
Contingut avalat per l'Institut d'Estudis Financers amb els criteris de transparència, qualitat, independència i neutralitat.
Aprèn per temes
-
Pressupost i economia familiar
Aprèn a gestionar l’economia personal i familiar
Anar a la secció
-
Endeutament
Resol els dubtes sobre préstecs, crèdit, hipoteques…
Anar a la secció
-
Estalvi i inversió
Gestiona els estalvis i inverteix amb tranquil·litat
Anar a la secció
-
Gestions i seguretat bancària
Digitalitza’t sense riscos i treu tot el profit del banc
Anar a la secció