Si ets un treballdor autònom, pot ser que en alguna ocasió t’hagis preguntat si has de pagar impostos sobre les assegurances, a més de la quota de la mateixa assegurança.
Hisenda les considera despeses deduïbles, ja que són necessàries perquè l’autònom pugui desenvolupar la seva tasca. Així que, si estan relacionades amb la feina que fas, podràs desgravar-les a l’IRPF (les assegurances ja estan exemptes d’IVA de per si). Això és un avantatge que els autònoms tenen sobre la resta de treballadors.
En quines condicions desgraven les assegurances?
• Assegurança de responsabilitat civil:
Es dedueix al 100 % sempre que cobreixi contratemps exclusivament com a empresari o professional. Aquesta desgravació no té límits, és igual quina sigui la quantitat de diners sobre la qual s’aplica.
• Assegurança de transport::
Es desgrava sense límits sempre que estigui relacionada amb l’activitat laboral.
• Assegurança multirisc d’oficina o del taller (o de la llar):
Es dedueix al 100 %. En cas que treballis a casa, l’assegurança de la llar desgrava la part proporcional de l’ús de l’habitatge.
• Assegurança del vehicle:
Es dedueix si utilitzes el vehicle industrial només per treballar. Si també l’utilitzes per a la teva vida personal, no desgrava.
• Assegurances de salut:
Es dedueix tant l’import de l’assegurança de l’autònom com el del cònjuge i el dels fills menors de 25 anys. En aquest cas, però, sí que hi ha límit: l’assegurança de salut desgrava, com a màxim, 500 euros l’any per persona. Per a les persones amb discapacitat, el límit augmenta a 1.500 euros l’any per persona.
• Assegurança de baixa laboral:
En aquest cas, la indemnització que cobres sí que tributa per IRPF, però com si fos un guany patrimonial, és a dir, es calcula la diferència entre els diners que has rebut i les primes que has pagat durant l’any.
• Les assegurances de vida vinculades a una hipoteca contractada abans de l’any 2013, també són desgravables.
• Els plans de pensions i els PPA (pla de previsió assegurat, que comparteix la mateixa fiscalitat amb els plans) desgraven les seves aportacions (primes, en el cas del PPA) amb el límit de:
-
- El 30 % de la suma dels rendiments nets del treball personal o d’activitats econòmiques percebuts en l’exercici.
- 2.000 euros anuals. Aquest límit s’incrementarà 8.000 euros més (és a dir, fins a 10.000 euros) sempre que aquest increment provingui de contribucions empresarials.